BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Przekraczalna linia ciągła?

niedziela, 14 października 2018
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy

Wyprzedzanie rowerzysty na podwójnej ciągłej
Zdjęcie z serwisu wykop.pl
Choć to już minęło 5 lat (jak ten czas szybko leci!) od ostatnich kuriozalnych pomysłów na zmianę w przepisach ruchu drogowego, to jednak wciąż mam to w głowie, a szczególnie wymysł zastąpienia podwójnej ciągłej. Dziś znów linia P-4 jest w centrum uwagi i znów w bardzo podobnym kontekście.

Otóż jeden z posłów zauważył, że nie może często wyprzedzić rowerzysty zgodnie z przepisami, bo właśnie podwójna ciągła. I pewnie od groma kierujących ma ten sam dylemat, choć są tacy, co żadnego nie mają i po prostu ignorują. No i właśnie chyba do tej ostatnie grupy się zaliczył ów pomysłodawca, aby można było jednak P-4 przekraczać wyprzedzając jednoślady.

Tak, tak, wprowadźmy do przepisów zapis, że przepisy są po to, żeby je łamać! Kuriozum, które doprowadziłoby do patologii i już kompletnego ignorowania oznaczeń.

Problem nie bierze się jednak z przepisów (czy dopuszczeniu rowerzystów do jazdy po ulicach, jak niektórzy postulują) a w niepoprawnym znakowaniu dróg. Linia podwójna ciągła jest po prostu nadużywana i to bardzo wielu przypadkach. Czasem mam wrażenie, że jest to tylko tańsza alternatywa do wprowadzenia zakazu wyprzedzania.

P-4 widujemy nie tylko przed skrzyżowaniami, wzniesieniami, przy obszarze z licznymi dojazdami do posesji, ale też na krętych drogach. Tyle, że wielokrotnie widoczność zupełnie pozwala na bezpieczne zajęcie na chwilę pasa dla ruchu w kierunku przeciwnym w celu uprzedzenia. O ile wielokrotnie dobrze użyta, często wraz z liniami jednostronnie przekraczalnymi, bardzo pomaga w ocenie sytuacji i widoczności, o tyle ile to razy jest użyta w miejscach bez sensu: zakręt w polach, zza którego przecież i tak wszystko widać, za skrzyżowaniem, gdzie nie ma sensu (powinna być użyta jednostronnie przekraczalna zabraniająca tego tylko dla zbliżających się do skrzyżowania) czy między wjazdami na pola, z których korzysta się przez dwa tygodnie w roku.

A wracając do wyprzedzania rowerzysty, jak ów problem rozwiązać? Po pierwsze wcale nie jest tak, że zastosowanie linii przerywanych pozwala na nieograniczone wyprzedzanie. To wszak zabronione jest na oznakowanych zakrętach (znaki A-1 do A-4 na drogach dwukierunkowych z jednym pasem), przed wzniesieniami (z zastrzeżeniem jak wyżej), na skrzyżowaniach inne niż o ruchu kierowanym lub okrężnym. Zatem linia nieprzekraczalna powinna znaleźć się tylko tam, gdzie faktycznie jej przekroczenie może być niebezpieczne. A jak ograniczyć możliwość długotrwałego poruszania się po części jezdni przeznaczonej dla ruchu w kierunku przeciwnym podczas wyprzedzania innych samochodów? To bardzo proste! Wystarczy stosować znak B-25 "Zakaz wyprzedzania". Na odcinku drogi, na którym obowiązuje ten znak, kierujący pojazdem silnikowym może wyprzedzać tylko pojazdy jednośladowe oraz pojazdy niesilnikowe, czyli też rowery! Zatem najczęściej przypadki, w których nie ma konieczności zajęcia całego pasa do ruchu w kierunku przeciwnym, a czas zajęcia jest bardzo krótki, jednocześnie wyprzedzany nie ogranicza znacząco widoczności. To wszystko! Są wszystkie narzędzia do tego, by usprawnić ruch i przepisy nie potrzebują żadnej zmiany! Może tylko poza tym, aby stosowanie znaków tak pionowych jak i poziomych nie było pozostawiane byle komu, lecz ludziom, którzy będą potrafili to robić, przeszkolonym, certyfikowanym do organizacji ruchu i rozsądnym. Tego niestety za często u nas się nie uświadczy i to właśnie tu leży problem!

Informacje o wpisie
Wpis czytano:207 razy
0,15/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (1 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (0)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Ostatnie wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 25 czerwca 2022Subiektywne o efektach wyższych mandatów na drogach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, ludzie, prawo, przepisy, ruch drogowy, tragedia, wypadek
4 (0,65/d)
niedziela, 19 czerwca 2022Niedopracowana infrastruktura rowerowa
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, przepisy, ruch drogowy
11 (0,90/d)
niedziela, 2 stycznia 2022O nowym taryfikatorze mandatów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, ruch drogowy
104 (0,58/d)
środa, 8 grudnia 2021Chora segregacja
Tematyka: bezpieczeństwo, choroba, strach, zdrowie
54 (0,26/d)
sobota, 23 października 2021Aktualizowane czasy
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, elektronika, informatyka, internet, komputery, kontrola, ludzie, pieniądze, postęp, społeczeństwo, środowisko, życie
69 (0,27/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 25 czerwca 2022Subiektywne o efektach wyższych mandatów na drogach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, ludzie, prawo, przepisy, ruch drogowy, tragedia, wypadek
4 (0,65/d)
środa, 19 maja 2021O zmianach w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym w 2021
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
247 (0,60/d)
środa, 20 listopada 2019O dyskusji na temat zmian w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ekologia, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
200 (0,21/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
165 (0,08/d)
niedziela, 21 grudnia 2014Rowerzysta na sygnale...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
488 (0,18/d)
poniedziałek, 22 kwietnia 2013Drogowa niedźwiedzia przysługa
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
516 (0,15/d)
sobota, 5 stycznia 2013O likwidacji znaków drogowych - czyli z deszczu pod rynnę?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
444 (0,13/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2022 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 10.10.2021 20:45
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw