BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Przekraczalna linia ciągła?

niedziela, 14 października 2018

Wyprzedzanie rowerzysty na podwójnej ciągłej
Zdjęcie z serwisu wykop.pl
Choć to już minęło 5 lat (jak ten czas szybko leci!) od ostatnich kuriozalnych pomysłów na zmianę w przepisach ruchu drogowego, to jednak wciąż mam to w głowie, a szczególnie wymysł zastąpienia podwójnej ciągłej. Dziś znów linia P-4 jest w centrum uwagi i znów w bardzo podobnym kontekście.

Otóż jeden z posłów zauważył, że nie może często wyprzedzić rowerzysty zgodnie z przepisami, bo właśnie podwójna ciągła. I pewnie od groma kierujących ma ten sam dylemat, choć są tacy, co żadnego nie mają i po prostu ignorują. No i właśnie chyba do tej ostatnie grupy się zaliczył ów pomysłodawca, aby można było jednak P-4 przekraczać wyprzedzając jednoślady.

Tak, tak, wprowadźmy do przepisów zapis, że przepisy są po to, żeby je łamać! Kuriozum, które doprowadziłoby do patologii i już kompletnego ignorowania oznaczeń.

Problem nie bierze się jednak z przepisów (czy dopuszczeniu rowerzystów do jazdy po ulicach, jak niektórzy postulują) a w niepoprawnym znakowaniu dróg. Linia podwójna ciągła jest po prostu nadużywana i to bardzo wielu przypadkach. Czasem mam wrażenie, że jest to tylko tańsza alternatywa do wprowadzenia zakazu wyprzedzania.

P-4 widujemy nie tylko przed skrzyżowaniami, wzniesieniami, przy obszarze z licznymi dojazdami do posesji, ale też na krętych drogach. Tyle, że wielokrotnie widoczność zupełnie pozwala na bezpieczne zajęcie na chwilę pasa dla ruchu w kierunku przeciwnym w celu uprzedzenia. O ile wielokrotnie dobrze użyta, często wraz z liniami jednostronnie przekraczalnymi, bardzo pomaga w ocenie sytuacji i widoczności, o tyle ile to razy jest użyta w miejscach bez sensu: zakręt w polach, zza którego przecież i tak wszystko widać, za skrzyżowaniem, gdzie nie ma sensu (powinna być użyta jednostronnie przekraczalna zabraniająca tego tylko dla zbliżających się do skrzyżowania) czy między wjazdami na pola, z których korzysta się przez dwa tygodnie w roku.

A wracając do wyprzedzania rowerzysty, jak ów problem rozwiązać? Po pierwsze wcale nie jest tak, że zastosowanie linii przerywanych pozwala na nieograniczone wyprzedzanie. To wszak zabronione jest na oznakowanych zakrętach (znaki A-1 do A-4 na drogach dwukierunkowych z jednym pasem), przed wzniesieniami (z zastrzeżeniem jak wyżej), na skrzyżowaniach inne niż o ruchu kierowanym lub okrężnym. Zatem linia nieprzekraczalna powinna znaleźć się tylko tam, gdzie faktycznie jej przekroczenie może być niebezpieczne. A jak ograniczyć możliwość długotrwałego poruszania się po części jezdni przeznaczonej dla ruchu w kierunku przeciwnym podczas wyprzedzania innych samochodów? To bardzo proste! Wystarczy stosować znak B-25 "Zakaz wyprzedzania". Na odcinku drogi, na którym obowiązuje ten znak, kierujący pojazdem silnikowym może wyprzedzać tylko pojazdy jednośladowe oraz pojazdy niesilnikowe, czyli też rowery! Zatem najczęściej przypadki, w których nie ma konieczności zajęcia całego pasa do ruchu w kierunku przeciwnym, a czas zajęcia jest bardzo krótki, jednocześnie wyprzedzany nie ogranicza znacząco widoczności. To wszystko! Są wszystkie narzędzia do tego, by usprawnić ruch i przepisy nie potrzebują żadnej zmiany! Może tylko poza tym, aby stosowanie znaków tak pionowych jak i poziomych nie było pozostawiane byle komu, lecz ludziom, którzy będą potrafili to robić, przeszkolonym, certyfikowanym do organizacji ruchu i rozsądnym. Tego niestety za często u nas się nie uświadczy i to właśnie tu leży problem!

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] |
Wpis czytano:196 razy
0,20/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (1 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 19 maja 2021O zmianach w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym w 2021
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
105 (3,51/d)
czwartek, 30 lipca 2020Czy dziś wciąż uczy się w szkołach podstaw obsługi komputera?
Tematyka: edukacja, informatyka, ludzie, nauka, szkolnictwo, wiedza
416 (1,29/d)
sobota, 18 kwietnia 2020Coraz więcej analfabetów
Tematyka: błędy, internet, języki, ludzie, pisanie, szkolnictwo
240 (0,56/d)
środa, 20 listopada 2019O dyskusji na temat zmian w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ekologia, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
187 (0,32/d)
czwartek, 29 sierpnia 2019Wpis osobisty
Tematyka: choroba, życie
153 (0,23/d)
środa, 3 kwietnia 2019Elektrownia atomowa znów na tapecie
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, państwo, pieniądze, polityka
152 (0,19/d)
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
196 (0,20/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 19 maja 2021O zmianach w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym w 2021
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
105 (3,51/d)
środa, 20 listopada 2019O dyskusji na temat zmian w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ekologia, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
187 (0,32/d)
środa, 15 sierpnia 2018Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XV - Wszystko o odstępach od innych pojazdów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
103 (0,10/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
144 (0,08/d)
niedziela, 21 grudnia 2014Rowerzysta na sygnale...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
482 (0,20/d)
poniedziałek, 22 kwietnia 2013Drogowa niedźwiedzia przysługa
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
507 (0,17/d)
sobota, 5 stycznia 2013O likwidacji znaków drogowych - czyli z deszczu pod rynnę?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
429 (0,14/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2021 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 14.10.2018 13:44
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw