BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Przekraczalna linia ciągła?

niedziela, 14 października 2018
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy

Wyprzedzanie rowerzysty na podwójnej ciągłej
Zdjęcie z serwisu wykop.pl
Choć to już minęło 5 lat (jak ten czas szybko leci!) od ostatnich kuriozalnych pomysłów na zmianę w przepisach ruchu drogowego, to jednak wciąż mam to w głowie, a szczególnie wymysł zastąpienia podwójnej ciągłej. Dziś znów linia P-4 jest w centrum uwagi i znów w bardzo podobnym kontekście.

Otóż jeden z posłów zauważył, że nie może często wyprzedzić rowerzysty zgodnie z przepisami, bo właśnie podwójna ciągła. I pewnie od groma kierujących ma ten sam dylemat, choć są tacy, co żadnego nie mają i po prostu ignorują. No i właśnie chyba do tej ostatnie grupy się zaliczył ów pomysłodawca, aby można było jednak P-4 przekraczać wyprzedzając jednoślady.

Tak, tak, wprowadźmy do przepisów zapis, że przepisy są po to, żeby je łamać! Kuriozum, które doprowadziłoby do patologii i już kompletnego ignorowania oznaczeń.

Problem nie bierze się jednak z przepisów (czy dopuszczeniu rowerzystów do jazdy po ulicach, jak niektórzy postulują) a w niepoprawnym znakowaniu dróg. Linia podwójna ciągła jest po prostu nadużywana i to bardzo wielu przypadkach. Czasem mam wrażenie, że jest to tylko tańsza alternatywa do wprowadzenia zakazu wyprzedzania.

P-4 widujemy nie tylko przed skrzyżowaniami, wzniesieniami, przy obszarze z licznymi dojazdami do posesji, ale też na krętych drogach. Tyle, że wielokrotnie widoczność zupełnie pozwala na bezpieczne zajęcie na chwilę pasa dla ruchu w kierunku przeciwnym w celu uprzedzenia. O ile wielokrotnie dobrze użyta, często wraz z liniami jednostronnie przekraczalnymi, bardzo pomaga w ocenie sytuacji i widoczności, o tyle ile to razy jest użyta w miejscach bez sensu: zakręt w polach, zza którego przecież i tak wszystko widać, za skrzyżowaniem, gdzie nie ma sensu (powinna być użyta jednostronnie przekraczalna zabraniająca tego tylko dla zbliżających się do skrzyżowania) czy między wjazdami na pola, z których korzysta się przez dwa tygodnie w roku.

A wracając do wyprzedzania rowerzysty, jak ów problem rozwiązać? Po pierwsze wcale nie jest tak, że zastosowanie linii przerywanych pozwala na nieograniczone wyprzedzanie. To wszak zabronione jest na oznakowanych zakrętach (znaki A-1 do A-4 na drogach dwukierunkowych z jednym pasem), przed wzniesieniami (z zastrzeżeniem jak wyżej), na skrzyżowaniach inne niż o ruchu kierowanym lub okrężnym. Zatem linia nieprzekraczalna powinna znaleźć się tylko tam, gdzie faktycznie jej przekroczenie może być niebezpieczne. A jak ograniczyć możliwość długotrwałego poruszania się po części jezdni przeznaczonej dla ruchu w kierunku przeciwnym podczas wyprzedzania innych samochodów? To bardzo proste! Wystarczy stosować znak B-25 "Zakaz wyprzedzania". Na odcinku drogi, na którym obowiązuje ten znak, kierujący pojazdem silnikowym może wyprzedzać tylko pojazdy jednośladowe oraz pojazdy niesilnikowe, czyli też rowery! Zatem najczęściej przypadki, w których nie ma konieczności zajęcia całego pasa do ruchu w kierunku przeciwnym, a czas zajęcia jest bardzo krótki, jednocześnie wyprzedzany nie ogranicza znacząco widoczności. To wszystko! Są wszystkie narzędzia do tego, by usprawnić ruch i przepisy nie potrzebują żadnej zmiany! Może tylko poza tym, aby stosowanie znaków tak pionowych jak i poziomych nie było pozostawiane byle komu, lecz ludziom, którzy będą potrafili to robić, przeszkolonym, certyfikowanym do organizacji ruchu i rozsądnym. Tego niestety za często u nas się nie uświadczy i to właśnie tu leży problem!

Informacje o wpisie
Wpis czytano:223 razy
0,11/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (1 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (0)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Zobacz inne wpisy

ZobaczOstatnio dodanePodobne

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2024 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 17.07.2023 19:35
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw