BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Technika jazdy cz. II - dlaczego zaśnięcie częściej powoduje zjechanie na przeciwny pas?

niedziela, 6 grudnia 2015
Tematyka: bezpieczeństwo, przyzwyczajenie, ruch drogowy, technika jazdy, wypadek

Często słychać o wypadkach, gdzie jeden z pojazdów "z nieustalonych przyczyn zjechał na przeciwny pas ruchu wprost pod koła...". Najbardziej prawdopodobną przyczyną takich zdarzeń jest zaśnięcie lub zasłabnięcie kierowcy. Jadnak dlaczego auto zjeżdża częściej w lewo, niż w prawo?

Przyczyna leży w bardzo złym nawyku wielu kierowców - mianowicie trzymanie kierownicy lewą ręką, podczas gdy prawa najczęściej spoczywa na dźwigni zmiany biegów. W momencie, gdy kierowca zasypia lub traci przytomność, mięśnie wiotczeją. Jednakże w pierwszej kolejności opada cała ręka (mięśnie barku), a dopiero chwilę później dłoń (jeszcze szczątkowe napięcie mięśni pozwala utrzymywać wystarczający uścisk, ale już nie jest w stanie podtrzymać ręki). Gdy prawa ręka nie jest na kierownicy, wówczas następuje niewielki skręt w lewo - w sam raz, by zjechać na przeciwny pas ruchu i zdążyć zderzyć się z jadącym nim pojazdem.

Gdyby kierowca trzymał obie ręce na kierownicy w sposób symetryczny, wówczas ich opadnięcie byłoby równoczesne, a auto utrzymałoby przez to ruch na wprost. Ktoś zapyta - co to zmieni, jak zaraz wjedzie w kogoś, lub wypadnie na zakręcie? Mianowicie wcale tak nie musi być! Zaśnięcie lub zasłabnięcie może trwać tylko kilka sekund! Czasem opad rąk i uderzenie nimi o uda lub o coś spowoduje powrót świadomości. Przez te kilka sekund jest szansa, że nic się nie wydarzy jadąc na wprost. W przypadku samoistnego skręcenia kierownicy przez opadającą jedną (lewą) rękę, która ją trzyma - niestety w dwie sekundy może skończyć się tragicznie.

Dlatego uczulam wszystkich - trzymajcie obie ręce na kierownicy zawsze, gdy tylko to możliwe! Wrzucasz jedynkę, ręka na kierownicę, nawet na tą jedną sekundę, gdy będzie trzeba ponownie ją oderwać, by wrzucić kolejny bieg! Szybko redukujesz przechodząc przez wszystkie biegi (często wykonywane przez rajdowców - nomen omen: przyjrzyj się, że oni też nie zostawiają tam ręki)? Pomiędzy każdą zmianą niech prawa ręka wróci na kierownicę! Takie zachowanie nie pozwoli na utrwalanie się tego niebezpiecznego nawyku, gdy prawa ręka pozostaje na dźwigni zmiany biegów.

Informacje o wpisie
Wpis czytano:341 razy
0,10/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (2 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (0)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Zobacz inne wpisy

ZobaczOstatnio dodanePodobne

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2024 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 17.07.2023 19:35
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw