BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

10 mniej ratuje życie? - Sprawdźmy!

sobota, 23 listopada 2013

Za wielkie pieniądze nasz rząd został zobligowany do poprowadzenia kampanii reklamowych mających na celu ograniczenie prędkości przez kierujących. Jednym z popularniejszych spotów jest ten, w którym rzekomy były policjant porównuje skutki potrącenia przy prędkości początkowej 60 i 50 km/h. Czy przedstawione fakty są prawdą? Sprawdźmy to matematycznie!

Wystarczy kilka prostych wzorów i - dla zobrazowania - arkusz kalkulacyjny. Na początek prosta zależność: przebyta droga (s) jest wprost proporcjonalna do czasu (t) i prędkości (V), a zatem: s = t * V. Załóżmy, że hamowanie odbywa się ruchem jednostajnie opóźnionym (w praktyce przy hamowaniu z mniejszych prędkości można przyjąć taką tezę). Wówczas przebyta droga jest prost proporcjonalna do kwadratu prędkości i odwrotnie proporcjonalna do przyspieszenia (a) i opisuje się ją wzorem wzorem: s = V2 / 2a. Dodatkowo przyda się jeszcze wzór na prędkość chwilową, a właściwie - utratę prędkości po czasie, co wyrazimy wzorem ΔV = V0 - aΔt. Oczywiście wszystkie wzory musimy przemnożyć przez właściwe współczynniki w celu uzgodnienia jednostek (prędkość będziemy wyrażać w kilometrach na godzinę, drogę w metrach, czas w sekundach, a przyspieszenie w metrach na sekundę kwadrat).

Pozostaje jeszcze kilka założeń, których niestety nie ma w spocie. Jest to współczynnik tarcia, który przekłada się na przyspieszenie (opóźnienie) oraz czas reakcji kierowcy. Zacznijmy od drugiego parametru. Choć przyjmuje się, że czas reakcji wynosi około 0,7 - 1 sekundy, to jednak w przedstawionym spocie jest mowa o "ponad sekundzie". Przyjmijmy zatem dość wygórowaną wartość 1,3 sekundy. Co ze współczynnikiem. Ten jest parametrem uzależnionym od bardzo wielu elementów. Serwisy podają, że sama droga hamowania np. z prędkości 100km/h to ok. 40m. Daje to przyspieszenie rzędu -9,5 m/s2.

Jak zatem ma się to dla naszych założeń?
Przy prędkości początkowej 50 km/h całkowita droga do zatrzymania wynosi 36 m.
Przy prędkości początkowej 60 km/h droga zatrzymania wyniesie już tylko 28 m.
Tak przedstawiają się wykresy:
10 mniej ratuje życie

Jednak ciekawszym zagadnieniem jest porównanie, że w przypadku większej prędkości uderzenie następuje przy 46 mk/h. Nie wiemy, w jakiej odległości zaczęło się hamowanie, ale łatwo odczytać to z wykresu. Na wykresie prędkości zaznaczamy zielony punkt. Następnie prowadzimy go po osi czasu do wykresu drogi. Możemy odczytać teraz, że przy takiej prędkości kierowca przejedzie ok. 27,5 m. Prowadząc kolejną linię po osi prędkości do drogi przebytej przy mniejszej prędkości znajdujemy czas, po jakim ta droga zostanie przebyta przy mniejszej prędkości. Teraz, aby odczytać prędkość, wystarczy ponownie poprowadzić pionową linię rzutując na oś prędkości. W ten sposób odczytaliśmy, że przy prędkości początkowej 50 km/h potrącenie nastąpi z prędkością ok. 7 km/h! A zatem reklama nie kłamie! Nie ma tu manipulacji. 10 mniej ratuje życie!

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:381 razy
0,19/dzień
Ocena wpisu:
4,33 (3 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 3 kwietnia 2019Elektrownia atomowa znów na tapecie
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, państwo, pieniądze, polityka
52 (1,02/d)
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
150 (0,68/d)
środa, 15 sierpnia 2018Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XV - Wszystko o odstępach od innych pojazdów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
72 (0,26/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
57 (0,19/d)
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
156 (0,37/d)
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
262 (0,55/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
197 (0,34/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
150 (0,68/d)
czwartek, 4 czerwca 2015Mądre samochody? Głupi sprzedawcy!
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, drogi, fizyka, komputery, kontrola, motoryzacja, niewiedza, postęp
80 (0,06/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
150 (0,10/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
152 (0,08/d)
poniedziałek, 2 grudnia 201310 mniej ratuje życie - dywagacje
Tematyka: bezpieczeństwo, fizyka, matematyka, media, motoryzacja, ruch drogowy
279 (0,14/d)
piątek, 7 czerwca 2013Na drogi dociera moda z zachodu?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, motoryzacja, ruch drogowy
84 (0,04/d)
sobota, 5 listopada 2011Jak oczekiwać na skręt w lewo?
Tematyka: drogi, fizyka, motoryzacja, ruch drogowy, wypadek
86 (0,03/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2019 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.08.2018 16:56
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw