BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania

piątek, 2 lutego 2018

Temat smogu nie znika, a staje się coraz bardziej popularny. I bardzo dobrze! "Wielkie głowy" myślą też, co tu zrobić, żeby nie było, że się tematem nie zajmują. Po głośnych dyskusjach na temat elektrycznych pojazdów (który to temat w ogóle w efekcie nie zrodził żadnych sensownych działań i nie stworzył żadnych rozwiązań prawnych) przyszedł czas na to, aby przestawić gospodarstwa na ogrzewanie przy użyciu energii elektrycznej.

Założenia projektu są takie, aby w nocy obniżyć cenę prądu przeznaczonego na ogrzewanie. Takie działanie ma w założeniu przynieść dwa główne pozytywne efekty: 1. Zastąpić obecne źródła ciepła prądem, a w zamyśle wyeliminować piece na paliwa stałe; 2. Wypłaszczyć tzw. krzywą dobową zapotrzebowania na energię elektryczną.

O ile co do punktu drugiego to faktycznie - bez wchodzenia w szczegóły - jest to pożądany i pozytywny efekt, to trzeba zastanowić się nad pierwszym. Przede wszystkim nie każde "ogrzewanie prądem" mogłoby skorzystać na tym rozwiązaniu. Trzeba pamiętać, że np. popularne ogrzewania podłogowe realizowane przy pomocy elektrycznych mat grzejnych w ogóle nie wchodzą w grę, ponieważ muszą one pobierać prąd sumarycznie przez całą dobę. A wręcz w nocy mogą zużywać go mniej ze względu na obniżenie temperatury pomieszczeń w tych godzinach.

Tak naprawdę takie działania ze strony sprzedawców energii elektrycznej mogą być skierowane wyłącznie do posiadaczy elektrycznych pieców akumulacyjnych. Te zaś ze względu na swoją konstrukcję wymagają umieszczania bardziej "tradycyjnego". Trzeba też pamiętać, że są one bardzo ciężkie. Ponadto mogą w trakcie ładowania się wykazywać zapotrzebowanie na moc znacznie większą, niż nie tylko obecna umowna moc wielu gospodarstw, ale niż projekt instalacji. W bardzo wielu budynkach, gdzie stosowane są jeszcze stare piece na paliwo stałe, które w największej mierze odpowiadają za zimowe zanieczyszczenie powietrza, instalacja elektryczna po prostu nie pozwoli na zastosowanie pieca akumulacyjnego.

Ponadto nie należy zapominać o tym samym argumencie, jaki pojawia się w dyskusjach nad elektryfikacją transportu: w naszym kraju zdecydowana większość energii elektrycznej jest wytwarzana w efekcie spalania paliw stałych. Do tego wciąż jeszcze nie najlepsza infrastruktura energetyczna i mały stopień rozproszenia źródeł energii w większości części kraju - to wszystko wcale nie pozwala na snucie pięknych wizji czystego powietrza spowodowanego korzystaniem przez wszystkich z energii elektrycznej w celach grzewczych.

Nie rozumiem, dlaczego nie pójść w znacznie prostsze i skuteczniejsze rozwiązania. Znam wiele rejonów, gdzie do gospodarstw jest doprowadzona instalacja gazowa (lub jej doprowadzenie nie jest nader skomplikowane), a jednak wciąż wykorzystuje się do produkcji ciepła piece na paliwa stałe. Czy prosty system dofinansowań i wymian na kotły gazowe nie poczyniłby więcej dobra w znacznie krótszym czasie? Wszak taki kocioł gazowy może być równie bezobsługowym, jak ogrzewanie elektryczne; palenie węglem lub drzewem zawsze będzie wymagało jakiegoś stopnia obsługi. Skąd taki nacisk u nas na prąd? (To pytanie chyba pozostawię retorycznym).

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:240 razy
0,93/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
5 (1,54/d)
środa, 15 sierpnia 2018Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XV - Wszystko o odstępach od innych pojazdów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
48 (0,76/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
30 (0,38/d)
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
144 (0,72/d)
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
240 (0,93/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
191 (0,54/d)
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
171 (0,40/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 28 grudnia 2016Odnawialne źródła energii - czy jest zielono?
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, środowisko
136 (0,21/d)
poniedziałek, 10 sierpnia 2015Zrównoważona energetyka
Tematyka: elektroenergetyka, kontrola, środowisko
78 (0,07/d)
sobota, 30 sierpnia 2014Co po żarówkach i odkurzaczach?
Tematyka: ekologia, polityka, przepisy, sklepy, społeczeństwo, środowisko, zakupy
71 (0,05/d)
wtorek, 11 marca 2014Nie trzeba wojny by zniszczyć planetę
Tematyka: bezpieczeństwo, błędy, ekologia, elektroenergetyka, katastrofa, kontrola, media, niewiedza, tragedia, wypadek, zdrowie, życie
86 (0,05/d)
wtorek, 12 lipca 2011Strach i walka z wiatrakami
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, głupota, ludzie, niewiedza, postęp, środowisko, wiedza, zwierzęta
694 (0,26/d)
poniedziałek, 14 marca 2011Elektrownie atomowe i znów o akcji Greenpeace
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, fizyka, środowisko
240 (0,09/d)
sobota, 27 marca 2010Nie wyłączajcie świateł!
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, fizyka, głupota, środowisko
548 (0,18/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2018 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.08.2018 16:56
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw