BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach

sobota, 28 października 2017
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy

Kilka dni temu pojawił się (a może powrócił?) temat zmuszania jeżdżących do zachowywania ograniczeń prędkości. Technologia rozpoznawania znaków drogowych jest spotykana coraz częściej. Unia Europejska (kolokwialnie upraszczając) chce, by w samochody obowiązkowo były wyposażone w takie rozwiązania połączone z limiterem prędkości.

Oczywiście od razu znaleziono też odpowiedź na pytanie, co jeśli przyspieszenie będzie konieczne do uniknięcia niebezpiecznej sytuacji. Niestety, to tylko jeden aspekt...

O temacie pisałem już przeszło dwa lata temu. I nic z tego, co pisałem wtedy na temat rozpoznawania ograniczeń prędkości, nie zdezaktualizowało się. Niestety, widać nie wszyscy mają pojęcie o rzeczywistości próbując forsować takie pomysły; śmiem twierdzić, że większość z pomysłodawców od lat nie prowadziła samochodu, a niektórzy być może w ogóle nie mają prawa jazdy.

Przypomnijmy więc pokrótce problemy, które nie znikną i które sprawiają, że cały pomysł stosowania "inteligentnych" ograniczników prędkości jest absurdalny i nierealny do wdrożenia:

  1. Odwoływanie ograniczeń - w większości państw, jak i w Polsce, ograniczenia prędkości odwoływane nie tylko przez znak, ale i skrzyżowanie. Czy taki system rozpozna skrzyżowania i rozróżni skrzyżowanie od przecięcia dróg? Przypomnę, że m.in. w polskich przepisach to dwie różne sytuacje. Nie! Aby system działał, trzeba by zlikwidować przepis odwołujący w ten sposób ograniczenia i wprowadzić obowiązkowo znaki... Za każdym jednym skrzyżowaniem, gdzie trzeba odwołać. Nawet po skręceniu. Koszty... Las znaków... Po co?
  2. Ograniczenia dla pasów ruchu - czy system za każdym razem aby poprawnie rozpozna, jeśli ograniczenie dotyczy tylko jednego pasa? Ustawione gdzieś za zakrętem? Wątpliwe. Ponadto co w sytuacji, gdy znak zostanie zasłonięty przez ciężarówkę? Człowiek mógł widzieć, system nie zobaczy. Środkowe pasy zaczną być oblegane tylko po to, by "schować" znak? Absurd.
  3. Teren zabudowany - już widzę, jak w samochodach trzeba zablokować możliwość ustawiania zegara, bo przecież w Polsce można by tak podnosić o 10 km/h limit dla terenów zabudowanych. A poza tym znów problem, gdy znak końca terenu zabudowanego wystąpi po lewej, a może właśnie z przeciwka będzie jechać ciężarówka, a za nią autobus... No i dochodzi kwestia ograniczeń obejmujących całą miejscowość - czy system będzie musiał czytać nazwy? Nie wyobrażam sobie.
  4. Zawracanie - co z tym manewrem? Przecież dana droga może mieć różne ograniczenia prędkości dla każdego z kierunków. A może tylko wystarczy wyłączyć i włączyć samochód, by taki inteligentny ogranicznik zresetować?
  5. Aaa programowanie ograniczników - jestem pewny, że bardzo szybko byłby wysyp firm oferujących takie usługi. Więc zamiast policji z radarem będzie policja ze złączami diagnostycznymi?
  6. Wandalizm - kolejna pewna rzecz. Pewnie szybko wszystkie znaki z ograniczeniami byłyby zamalowywane. No, może tylko poza tymi, które ograniczenie podnoszą.
  7. Śnieg, deszcz, liście - tyle rzeczy może przysłonić obraz pokładowej kamery systemu rozpoznawania znaków. Co wtedy? Unieruchomić samochód, bo ktoś może specjalnie zasłonić kamerę?

Pewnie można by tak jeszcze kilka punktów dopisać. Ale już po tym widać, że w obecnej postaci taki system nie ma prawa zaistnieć. Jego sprawne działanie wymagałoby zupełnie czegoś innego niż optyczne czytanie znaków. Ot, choćby centralny system ograniczeń powiązany z obowiązkowym GPS. Sądząc po tym, jak wiele innych systemów w naszym kraju startuje - takiego rozwiązania chyba nie ma się co spodziewać przez kilka najbliższych dekad. Oby tylko nie brakło ludzi myślących, którzy takie aspekty będą potrafili dostrzec i wybić z głowy niedorzeczne pomysły pozostałym, siejącym tak durne pomysły.

Informacje o wpisie
Wpis czytano:217 razy
0,12/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (2)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Ostatnie wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 21 września 2022Przepisy drogowe - znane nieznane - nowości 2022
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
16 (1,46/d)
sobota, 3 września 2022Rewolucja w przepisach ruchu drogowego i karaniu
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy, wypadek
17 (0,59/d)
piątek, 15 lipca 2022Czy da się dużo oszczędzić na ogrzewaniu zmniejszając temperaturę na noc?
Tematyka: ciepło, ekologia, energetyka, komfort, nauka, temperatura
52 (0,66/d)
środa, 6 lipca 2022Czy znikną kary za palenie śmieciami?
Tematyka: ekologia, środowisko
19 (0,22/d)
sobota, 25 czerwca 2022Subiektywne o efektach wyższych mandatów na drogach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, ludzie, prawo, przepisy, ruch drogowy, tragedia, wypadek
17 (0,17/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 21 września 2022Przepisy drogowe - znane nieznane - nowości 2022
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
16 (1,46/d)
sobota, 25 czerwca 2022Subiektywne o efektach wyższych mandatów na drogach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, ludzie, prawo, przepisy, ruch drogowy, tragedia, wypadek
17 (0,17/d)
niedziela, 19 czerwca 2022Niedopracowana infrastruktura rowerowa
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, przepisy, ruch drogowy
25 (0,24/d)
środa, 19 maja 2021O zmianach w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym w 2021
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
249 (0,50/d)
środa, 20 listopada 2019O dyskusji na temat zmian w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ekologia, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
203 (0,19/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
164 (0,06/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
167 (0,05/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2022 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 10.10.2021 20:45
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw