BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach

sobota, 28 października 2017

Kilka dni temu pojawił się (a może powrócił?) temat zmuszania jeżdżących do zachowywania ograniczeń prędkości. Technologia rozpoznawania znaków drogowych jest spotykana coraz częściej. Unia Europejska (kolokwialnie upraszczając) chce, by w samochody obowiązkowo były wyposażone w takie rozwiązania połączone z limiterem prędkości.

Oczywiście od razu znaleziono też odpowiedź na pytanie, co jeśli przyspieszenie będzie konieczne do uniknięcia niebezpiecznej sytuacji. Niestety, to tylko jeden aspekt...

O temacie pisałem już przeszło dwa lata temu. I nic z tego, co pisałem wtedy na temat rozpoznawania ograniczeń prędkości, nie zdezaktualizowało się. Niestety, widać nie wszyscy mają pojęcie o rzeczywistości próbując forsować takie pomysły; śmiem twierdzić, że większość z pomysłodawców od lat nie prowadziła samochodu, a niektórzy być może w ogóle nie mają prawa jazdy.

Przypomnijmy więc pokrótce problemy, które nie znikną i które sprawiają, że cały pomysł stosowania "inteligentnych" ograniczników prędkości jest absurdalny i nierealny do wdrożenia:

  1. Odwoływanie ograniczeń - w większości państw, jak i w Polsce, ograniczenia prędkości odwoływane nie tylko przez znak, ale i skrzyżowanie. Czy taki system rozpozna skrzyżowania i rozróżni skrzyżowanie od przecięcia dróg? Przypomnę, że m.in. w polskich przepisach to dwie różne sytuacje. Nie! Aby system działał, trzeba by zlikwidować przepis odwołujący w ten sposób ograniczenia i wprowadzić obowiązkowo znaki... Za każdym jednym skrzyżowaniem, gdzie trzeba odwołać. Nawet po skręceniu. Koszty... Las znaków... Po co?
  2. Ograniczenia dla pasów ruchu - czy system za każdym razem aby poprawnie rozpozna, jeśli ograniczenie dotyczy tylko jednego pasa? Ustawione gdzieś za zakrętem? Wątpliwe. Ponadto co w sytuacji, gdy znak zostanie zasłonięty przez ciężarówkę? Człowiek mógł widzieć, system nie zobaczy. Środkowe pasy zaczną być oblegane tylko po to, by "schować" znak? Absurd.
  3. Teren zabudowany - już widzę, jak w samochodach trzeba zablokować możliwość ustawiania zegara, bo przecież w Polsce można by tak podnosić o 10 km/h limit dla terenów zabudowanych. A poza tym znów problem, gdy znak końca terenu zabudowanego wystąpi po lewej, a może właśnie z przeciwka będzie jechać ciężarówka, a za nią autobus... No i dochodzi kwestia ograniczeń obejmujących całą miejscowość - czy system będzie musiał czytać nazwy? Nie wyobrażam sobie.
  4. Zawracanie - co z tym manewrem? Przecież dana droga może mieć różne ograniczenia prędkości dla każdego z kierunków. A może tylko wystarczy wyłączyć i włączyć samochód, by taki inteligentny ogranicznik zresetować?
  5. Aaa programowanie ograniczników - jestem pewny, że bardzo szybko byłby wysyp firm oferujących takie usługi. Więc zamiast policji z radarem będzie policja ze złączami diagnostycznymi?
  6. Wandalizm - kolejna pewna rzecz. Pewnie szybko wszystkie znaki z ograniczeniami byłyby zamalowywane. No, może tylko poza tymi, które ograniczenie podnoszą.
  7. Śnieg, deszcz, liście - tyle rzeczy może przysłonić obraz pokładowej kamery systemu rozpoznawania znaków. Co wtedy? Unieruchomić samochód, bo ktoś może specjalnie zasłonić kamerę?

Pewnie można by tak jeszcze kilka punktów dopisać. Ale już po tym widać, że w obecnej postaci taki system nie ma prawa zaistnieć. Jego sprawne działanie wymagałoby zupełnie czegoś innego niż optyczne czytanie znaków. Ot, choćby centralny system ograniczeń powiązany z obowiązkowym GPS. Sądząc po tym, jak wiele innych systemów w naszym kraju startuje - takiego rozwiązania chyba nie ma się co spodziewać przez kilka najbliższych dekad. Oby tylko nie brakło ludzi myślących, którzy takie aspekty będą potrafili dostrzec i wybić z głowy niedorzeczne pomysły pozostałym, siejącym tak durne pomysły.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] |
Wpis czytano:199 razy
0,28/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
czwartek, 29 sierpnia 2019Wpis osobisty
Tematyka: choroba, życie
47 (0,95/d)
środa, 3 kwietnia 2019Elektrownia atomowa znów na tapecie
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, państwo, pieniądze, polityka
109 (0,55/d)
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
156 (0,42/d)
środa, 15 sierpnia 2018Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XV - Wszystko o odstępach od innych pojazdów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
76 (0,18/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
67 (0,15/d)
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
158 (0,28/d)
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
268 (0,43/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
156 (0,42/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
67 (0,15/d)
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
158 (0,28/d)
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
207 (0,26/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
177 (0,18/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
150 (0,09/d)
czwartek, 15 maja 2014Ponownie o używaniu świateł do jazdy dziennej
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
153 (0,08/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2019 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.08.2018 16:56
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw