Spotkałem jakiś czas temu osobę, dla której ograniczenie prędkości umieszczone na prostokątnej białej tablicy nie miało żadnego innego znaczenia, niż zwykłe ograniczenie. "Myślałam, że to tylko tak, żeby było bardziej widoczne" - stwierdziła. Na szczęście większość kierowców zna specjalne znaczenie znaku B-43 - "Strefa ograniczonej prędkości", który informuje, że ograniczenie występuje aż do momentu odwołania przez analogiczny znak B-44, czyli znak końca ograniczenia prędkości umieszczony na białej kwadratowej tablicy. Analogicznie do strefowego ograniczenia prędkości istnieje także znak strefy ograniczonego postoju B-39, który skonstruowany jest na tej samej zasadzie: znany okrągły znak zakazu postoju umieszczony jest na białej prostokątnej tablicy. Oba wyżej wymienione mogą być czasowo zmienione przez "zwykłe" znaki (podniesienie/obniżenie prędkości, wyznaczenia miejsc parkingowych, dodatkowy zakaz postoju z innymi warunkami), ale odwołanie takich zmian nie odwołuje ograniczeń w strefie, które zawsze bez wyjątku odwołać mogą tylko znaki końca określonych stref. Tego typu oznakowanie stosuje się w obszarach, gdzie występuje wiele skrzyżowań, eliminując potrzebę ciągłego powtarzania ograniczeń. I są to jedyne znaki zakazu, jakie mogą pojawić się na białych prostokątnych tablicach wyznaczających strefę. Ale nie są to jedyne rodzaje ograniczeń strefowych! Wielu na pewno dobrze zna "strefę zamieszkania" i wszelkie ograniczenia z niej wynikające. Ktoś na pewno skojarzy także znak "strefa ruchu", który sam z siebie wiele nie wnosi do organizacji ruchu, podobnie jak znak "droga wewnętrzna". Swego rodzaju strefą jest także znak "teren zabudowany", czy znak informujący o wjeździe do miejscowości. W przypadku niektórych z wymienionych wyżej "stref" istnieją jednak pewne szczególne przypadki łączenia ich z innymi znakami, o czym niestety już nie tak wiele osób ma pojęcie. Pierwszym jest wprowadzenie określonego ograniczenia (najczęściej jest to ograniczenie prędkości) na całym obszarze zabudowanym. W takim przypadku pod znakiem początku obszaru zabudowanego (D-42) umieszcza się znak ograniczenia. Takie ograniczenie jest odwoływane dopiero przez znak końca obszaru zabudowanego (D-43) lub, jeśli takowego się nie stosuje, znak końca miejscowości (E-18a - zielona prostokątna tablica z przekreśloną nazwą miejscowości); nie musi to być wyłącznie znak końca obszaru zabudowanego, o czym mało kto wie! To samo znaczenie będzie miało połączenie znaku początku miejscowości (E-17a - zielona prostokątna tablica z nazwą miejscowości) ze znakiem zakazu. Przy czym w tym przypadku odwołanie następuje już tylko i wyłącznie przez znak E-18a - końca miejscowości; ewentualny koniec obszaru zabudowanego nie odwoła takiego ograniczenia! Jeszcze mniej osób wie, że identyczne znaczenie ma połączenie znaków "Strefa ruchu" oraz znaku zakazu występującego również pod tą tabliczką (jak na przykładowym zdjęciu na początku wpisu). Również w tym przypadku dany zakaz występuje aż do opuszczenia strefy ruchu (D-53), chyba że czasowo został on zmieniony przez znaki występujące wewnątrz takiej strefy. Na koniec warto wspomnieć, że zdarzają się sytuacje, w której znak zakazu występuje nad znakiem początku obszaru zabudowanego, miejscowości czy strefy ruchu. W takim przypadku jest to zwykłe ograniczenie obowiązujące do najbliższego skrzyżowania lub do odwołania (zależy, co wystąpi wcześniej). Niestety takie oznakowanie wprowadza w błąd kierowców, którzy także traktują dane ograniczenie jest strefowe, a wynika albo z oszczędności albo niestety z braku wiedzy drogowców montujących znaki. Dlatego zwracajcie uwagę na miejsce umieszczenia ograniczenia i nie dajcie się naciągnąć na mandat od policjanta, który będzie twierdził, że ograniczenie obowiązuje na całym obszarze. |