BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIa - o zmianach w ostatnich latach

piątek, 21 sierpnia 2015
Tematyka: kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy

Wielu osobom wydaje się, że jednorazowe nauczenie się przepisów ruchu drogowego przed swoim egzaminem na prawo jazdy jest wystarczające i ostateczne; od tego czasu mogą się poruszać wg tych nauczonych zasad. Nic bardziej mylnego! Choć większość zasad rzeczywiście jest stałych, to jednak przepisy ruchu drogowego są bardzo dynamiczną i często zmieniającą się ustawą. I choć o istotnych zmianach być może dowiemy się z telewizji, to jednak absolutnie nie zwalnia to każdego kierowcy z odświeżania swojej wiedzy praktycznie co roku.

Tym wpisem przytoczę kilka zmian, jakie zaszły na przestrzeni tylko kilku ostatnich lat. Co istotne, część z przepisów, która była przeze mnie omawiana na łamach tego bloga w cyklu "Przepisy drogowe - znane, nieznane", już zdążyła się zdezaktualizować! Warto więc podchodzić do każdego z wpisów, tak z przeszłości jak i w przyszłości, z ograniczonym zaufaniem i traktować jako wskazówkę do tego, aby skonfrontować zapisy z aktualnie obowiązującymi.

Dość wspomnieć, że już na wstępie zupełnie nieistotny artykuł pierwszy przechodzi metamorfozy określając zawartość całej Ustawy. Już to świadczy, że zmian nie jest tylko garstka. Ale skupić się pragnę na zasadach określających zasady bezpiecznego poruszania się po drogach.

Jedną ze zmian, jaką znajdziemy w definicjach, jest dookreślenie pojazdu "czterokołowca" (Art. 2 pkt 53 i 54), czyli popularnie zwanego quada. Tym samym rozwinięto, iż taki pojazd nie może poruszać się po drodze ekspresowej czy autostradzie (których definicje znajdują się pod punktami 5 i 6). Rozdzieleniu uległy także definicje drogi dla rowerów (która musi być wyraźnie i fizycznie oddzielona od innych dróg) oraz pasa dla rowerów (który znajduje się w części jezdni). Należy zwrócić uwagę, że pas dla rowerów dopuszcza ruch tylko w jednym kierunku! Jest to tym samym usankcjonowanie tak popularnych w wielu miastach rowerowych kontrapasów. Znalazło się także pojęcie śluzy rowerowej, czyli części jezdni na wlocie skrzyżowania na całej szerokości jezdni lub pasa, gdzie rowerzyści powinni oczekiwać ustępując pierwszeństwa lub zmieniając kierunek ruchu (przykładowo aby skręt w lewo nie odbywał się z prawej części jezdni). Kolejna zmiana doprecyzowuje określenie motocykla dodając minimalną pojemność silnika (50 cm³) oraz dopuszczając także pojazd trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół (czyli już nie tylko boczny wózek). Dopuszczono także motorowery z silnikami elektrycznymi (moc maksymalnie 4 kW) oraz rowery z napędem elektrycznym (napięcie nie wyższe niż 48 V i mocy maks. 250 W). A więc mamy tu przystosowanie przepisów do postępu! W definicjach znalazło się także kilkanaście nowych punktów, które jednak nie są istotne. Warto zwrócić uwagę, że dopiero teraz osobnych definicji doczekały się tramwaj czy trolejbus. Także ostatnie zmiany dotyczące blokad alkoholowych znalazły tu swoje określenia.

Rozszerzony został katalog osób, które mogą kierować ruchem i wydawać polecenia, o ratownika górskiego w akcji, funkcjonariusza BORu na służbie oraz pilotowi ułatwiającemu przejazd pojazdowi nienormatywnemu (wcześniej praktycznie nie można było go słuchać!).

W art. 8 znajdziemy zmiany związane z legitymacjami osób niepełnosprawnych. Poza znanymi wszystkim - myślę - zmianami warto zwrócić uwagę, że uszczelniono jedną lukę dotyczącą tego, iż wystarczyło być pracownikiem placówki opiekującą się osobami niepełnosprawnymi, by nawet prywatnym samochodem móc korzystać z przywilejów. Zmian w zakresie osób niepełnosprawnych zaszło tak dużo, że można by na ten temat poświęcić odrębny wpis. Dlatego wszystkich zainteresowanych odsyłam po prostu do zapoznania się z nowym brzmieniem Ustawy.

Głośną zmianę dotyczącą używania przez pieszych kamizelek odblaskowych poza obszarami zabudowanymi, o ile nie korzysta z chodnika lub drogi dla pieszych, znajdziemy w art. 11, ust. 4a.

Poza wspomnianym przeze mnie wcześniej temacie śluz rowerowym, także dość nowym zapisem jest ust. 7 art. 16, który dopuszcza zajęcie przez rower, motorower lub motocykl środka pasa przed i na skrzyżowaniu, na którym z tego pasa można jechać w różnych kierunkach. Dzięki temu przepisowi poruszający się takim pojazdem m.in. minimalizuje prawdopodobieństwo tego, że zostanie wyprzedzony z lewej strony przez pojazd, który skręci w prawo. Przypomnieć też trzeba o dopuszczeniu w ust. 12 art. 24 wyprzedzania rowerami z prawej strony pojazdów innych niż rower.

Na ten moment tyle o zmianach. Już wkrótce przedstawię kolejne nowelizacje w przepisach ruchu drogowego, jakie pojawiły się na przestrzeni ostatnich kilku lat.

Informacje o wpisie
Wpis czytano:85 razy
0,03/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (0)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Zobacz inne wpisy

ZobaczOstatnio dodanePodobne

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2024 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 17.07.2023 19:35
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw