BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Różnica pomiędzy mistrzem kierownicy a zwykłym piratem

sobota, 9 lipca 2011

Ileż to kierowców gna dziennie po drogach z prędkościami niejednokrotnie większymi niż średnia prędkość w Formule 1, że o rajdach nie wspomnę. Nabierają oni z każdym dniem coraz więcej pewności i przekonania, że skoro już od roku łamią wszelkie ograniczenia prędkości wynikające tak z przepisów ruchu drogowego, jak i zdrowego rozsądku, to potrafią szybko jeździć. Jeśli nie ulegają żadnym wypadkom, to twierdzą, że opanowali szybką jazdę i stali się mistrzami kierownicy.

Sęk w tym, że zwykła jazda po drodze nie ma z mistrzostwem nic wspólnego. Dla przeciętnego wieśniaka w starym niemieckim aucie ostry zakręt to taki, który musi przekręcić kierownicę o blisko 180 stopni, a przy 60 km/h piszczą mu opony. Jeśli raz uniknął sytuacji gwałtownym skręceniem i udało mu się nie wylecieć w pole, to zadziera noc rozpowiadając, że gdyby wystartował w rajdzie, to z pewnością dogoni Hołowczyca, a już na pewno prześcignie Małysza.

Tymczasem jazda w wyścigach czy rajdach jest znacznie trudniejszym zdaniem. Choć dziś już technologia poszła tak do przodu, że układy wspomagania wymagają coraz mniej wysiłku, to jednak przejechanie nawet kilkuset metrów specjalnego odcinka czy zwykłego slalomu wymaga ponadprzeciętnej kondycji rąk. I nie ma mowy o puszczaniu kierownicy, aby ta samoczynnie się "wyprostowała". Trzeba naprawdę porządnie się nakręcić.

To właśnie ta umiejętność dopiero sprawia, że w sytuacjach nietypowych jesteśmy w stanie opanować samochód. Im szybciej operujemy kierownicą i pewniejszy jest jej uchwyt, tym łatwiej jest wyprowadzić samochód z sytuacji poślizgowej. Proponuję więc komuś prosty test: Na zamkniętym placu wrzucić jedynkę, nie naciskać gazu i jechać wężykiem kręcąc kierownicą od oporu do oporu tak szybko, aby nie zjechać w żadnym momencie oboma kołami poza wyznaczoną linię prostą (czyli przy skręcie w prawo lewe koło nie przekroczyło tej samej linii, której ma nie przekroczyć prawe koło przy skręcie w lewo). Kto po 5-10 minutach jeszcze da radę? A znacznie większej kondycji wymaga się od prawdziwych mistrzów!

Umiejętność sprawnego prowadzenia auta to nie tylko naciskanie gazu do dechy i hamulca w ostatniej chwili. To nie tylko umiejętność dostrzegania i analizowania otoczenia przy dużych prędkościach. To także - a może nawet głównie - umiejętność pracy rękami i właściwego dobierania toru jazdy dostosowywanie prędkości wraz z zapewnieniem właściwego docisku na poszczególne koła. Nie trzeba być kimś, by wcisnąć pedał gazu w podłogę. Ale trzeba umiejętności, by poradzić sobie z kierownicą!

Niestety większość tych, którzy pędzą na złamanie karku po drogach nie mają o tym bladego pojęcia. A później wystarczy trochę deszczu, by na ślimaku skończyć na barierce z urwanym kołem (vide niedzielne późne popołudnie, Siewierz). Bo nagle dla nich wyzwaniem staje się tylko utrzymanie kierownicy, a pokonywanie, szczególnie śliskich, zakrętów przy dużej prędkości wcale nie polega na trzymaniu koła w jednej pozycji, lecz na pracy nim przez cały zakręt wykonując szybkie acz delikatne ruchy. Lecz dla większości złapanie poślizgu zamiast ruchem zmierzającym do wyprostowania kończy się skręcaniem w zupełnie przeciwnym kierunku.

A ja... Ćwiczyłem, jeździłem po torach, ścigałem się. Stąd wiedza i umiejętności. I co? I właśnie dlatego nie widzę potrzeby szaleńczej jazdy. I z pewnością na drodze porusza się gro osób także potrafiących jeździć. Po czym ich poznamy? Że są wyprzedzani przez wszystkich, którym nie w głowie ograniczenia prędkości, lecz gdy przyjdą trudne warunki to nie boją się wyjechać na ulicę i nie jadą nią wzorem panów w niedzielnym ubraniu z obowiązkowym kapeluszem na głowie.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] |
Wpis czytano:103 razy
0,03/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (1 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 10 lipca 2021Szczepieniowe szaleństwo
Tematyka: bezpieczeństwo, choroba, ryzyko, zdrowie
34 (1,69/d)
środa, 19 maja 2021O zmianach w Ustawie Prawo o Ruchu Drogowym w 2021
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
223 (3,10/d)
czwartek, 30 lipca 2020Czy dziś wciąż uczy się w szkołach podstaw obsługi komputera?
Tematyka: edukacja, informatyka, ludzie, nauka, szkolnictwo, wiedza
419 (1,15/d)
sobota, 18 kwietnia 2020Coraz więcej analfabetów
Tematyka: błędy, internet, języki, ludzie, pisanie, szkolnictwo
246 (0,53/d)
środa, 20 listopada 2019O dyskusji na temat zmian w przepisach ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ekologia, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
190 (0,31/d)
czwartek, 29 sierpnia 2019Wpis osobisty
Tematyka: choroba, życie
157 (0,22/d)
środa, 3 kwietnia 2019Elektrownia atomowa znów na tapecie
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, państwo, pieniądze, polityka
155 (0,18/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
177 (0,15/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
209 (0,15/d)
sobota, 8 kwietnia 2017Czy potrafisz korzystać z wyposażenia samochodu? - o bezpieczeństwie w razie zdarzenia na drodze
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, ruch drogowy, tragedia, wiedza, wypadek
182 (0,12/d)
sobota, 5 listopada 2011Jak oczekiwać na skręt w lewo?
Tematyka: drogi, fizyka, motoryzacja, ruch drogowy, wypadek
96 (0,03/d)
sobota, 13 listopada 2010Paraautobusy
Tematyka: głupota, motoryzacja, ruch drogowy, śmierć, transport, wypadek
60 (0,02/d)
środa, 31 marca 2010Bo to Polska właśnie
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, ruch drogowy, wypadek, zagranica
78 (0,02/d)
poniedziałek, 29 marca 2010Ojej, on chyba tam jest nieprzytomny!
Tematyka: ludzie, motoryzacja, pomoc, ruch drogowy, strach, wypadek, zdrowie
530 (0,13/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2021 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.08.2018 16:56
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw