BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Suwak się nie zasuwa... Szczególnie w Polsce

niedziela, 26 czerwca 2011

W mediach już od lat stara się promować łatwy i logiczny sposób na radzenie sobie z remontami na polskich drogach i wiążącymi się z nimi zjazdami z dwóch pasów na jeden. Takie przewężenia najczęściej generują korki. I generują je na dwa sposoby: Z jednej strony jeden pas stoi, drugi czeka. Gdy wreszcie ktoś ustępuje pierwszeństwa mija kilka sekund zanim ten na sąsiednim pasie się zorientuje i ruszy. Albo się wepchnie ktoś na siłę wymuszając hamowanie, które wymusza hamowanie pojazdu z tyłu i cała kolejka ładnie hamuje i znów rusza... Z drugiej strony, gdy pracownicy zaczynają pracę i wszyscy przez te 3 miesiące zdążyli przyzwyczaić się do utrudnień, to zawczasu zajmują stosowny pas, który się nie kończy. I w ten sposób korek zamiast mieć 2 km - ma 5 km. Bo połowa drogi jest kompletnie niewykorzystana. A tym samym korkują się wszystkie pobliskie skrzyżowania. A niech ktoś spróbuje pojechać wolnym pasem, to zaraz zrobi się o nim głośno na 19 kanale.

Rozwiązaniem tych problemów jest jazda na tzw. suwak, czyli naprzemienne wpuszczanie się raz z jednej raz z drugiej strony. I to działa, o czym miałem szanse przekonać się raz w... Warszawie. Ci znienawidzeni kierowcy okazuje się, że we własnym mieście potrafią poruszać się płynnie i kulturalnie w sytuacjach korkowych. Ale takie sytuacje to zdecydowana rzadkość. I nie pomagają nawet specjalne, nieformalne znaki stawiane przed zwężeniami.

Jednak jak tu wymagać od kierowców znajdujących się w ruchu drogowym takich zachowań, skoro nawet nie mając samochodów czy innych pojazdów ludzie nie potrafią się tak zachowywać. Oto mamy przykład dwóch szatni w teatrze po obu stronach przejścia. A na salę prowadzi niestety tylko jedna bramka z jednym bileterem. Z dwóch stron ustawia się kolejka. I co? I nie ma wpuszczania się nawzajem. Byle się wepchnąć, byle prędzej. A przecież ani nikt miejsca nie zajmie, ani spektakl szybciej się nie zacznie. I wcale nie trzeba czekać, aż ktoś ruszy z miejsca z drugiej kolejki, bo w ruchu pieszym taki problem prawie nie istnieje. I co z tego? A no nic - wciąż obowiązuje zasada chamstwa, rozpychania się, albo mylnie pojmowanego uprzywilejowania bo ja mam garnitur, albo bo ja mam cycki. I to bez najmniejszej korzyści dla siebie, którą można by już tłumaczyć takie zachowania w ruchu drogowym. Zamiast podejść swobodnie, to ludzie cisną na siebie, przepychają się i widzą tylko cel, a nie to, że ktoś obok też chce wejść. Nauczmy się więc tej zasady najpierw w codziennym życiu chodząc na własnych nogach, bo inaczej na drodze nigdy ona nie będzie miała miejsca i patologia zamiast być eliminowana, będzie się tylko pogłębiać i wydłużać.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:298 razy
0,10/dzień
Ocena wpisu:
5,67 (3 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 3 kwietnia 2019Elektrownia atomowa znów na tapecie
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, państwo, pieniądze, polityka
100 (0,74/d)
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
153 (0,50/d)
środa, 15 sierpnia 2018Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XV - Wszystko o odstępach od innych pojazdów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
73 (0,20/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
63 (0,17/d)
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
157 (0,31/d)
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
265 (0,47/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
198 (0,30/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
153 (0,50/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
63 (0,17/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
198 (0,30/d)
niedziela, 20 sierpnia 2017Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIV - O hierarchii znaków
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
203 (0,28/d)
czwartek, 26 stycznia 2017Autostradą przez kraj...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, katastrofa, kodeks drogowy, mgła, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
176 (0,19/d)
niedziela, 11 września 2016Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XIII - czego brakuje w polskich przepisach
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
132 (0,12/d)
środa, 11 lutego 2015Jeździmy za szybko, za blisko innych, i nie patrzymy dookoła siebie
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, ludzie, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
150 (0,09/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
Helion.pl  
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2019 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.08.2018 16:56
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw