BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Przepisy drogowe - znane, nieznane - część II

niedziela, 2 stycznia 2011
Tematyka: kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy

Mamy nowy rok, a wraz z nim w życie weszły nowe przepisy o ruchu drogowym. A tak ściślej - weszły już w sylwestrowy piątek. Media głównie skupiły się na trzech aspektach - rozszerzeniu uprawnień Inspekcji Transportu Drogowego, zasadach montowania i używania fotoradarów oraz nowych ograniczeniach prędkości. I właśnie o tym ostatnich, czyli artykule 20 Prawa o Ruchu Drogowym, chciałem ponownie dziś napisać.

Podając informacje bardzo często przewijała się przez serwisy nie do końca prawdziwa wiadomość. Mówiono, iż na autostradach prędkość zostanie podniesiona do 140 km/h, zaś na drogach ekspresowych dwujezdniowych (to ostatnie niekiedy było pomijane) do 120 km/h, a na pozostałych drogach wciąż będzie obowiązywać 90 km/h. I właśnie o niedostatecznej wiedzy dotyczących prędkości obowiązujących wspominałem ostatnio, jak widać słusznie. Doskonale widać, że zakres wiedzy co do prędkości jest dość ograniczony. Ze względu na prędkość w Prawie o Ruchu Drogowym rozróżnia się dość sporo rodzajów dróg, bo - idąc od o tych o najmniejszych prędkościach - drogi w strefie zamieszkania, drogi w terenie zabudowanym, poza terenem zabudowanym jednojezdniowe, dwujezdniowe o dwóch pasach w każdym kierunku, drogi ekspresowe jednojezdniowe, dwujezdniowe oraz autostrady. Do tego dochodzą dwa różne ograniczenia w terenie zabudowanym. Dla przypomnienia - 50 km/h obowiązuje tylko od 5.00 do 23.00, zaś przez noc można o 10 km/h szybciej. A teraz przyznać się bez bicia - kto te godziny pamięta na tyle, że zapytany nawet się nie zawaha? No i warto jeszcze zaznaczyć, że limity prędkości, które zostały zmienione, dotyczą wyłącznie samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t. A przy okazji, czy wszyscy wiedzą, że autostrada posiada też prędkość wymaganą, która wynosi 40 km/h?

Przy okazji nowości głośno zrobiło się też o wprowadzeniu 10 km/h tolerancji pomiaru. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że przekraczając prędkość o 10 km/h nie narazimy się na żadne straty, gdyż w ogóle nie dochodzi do wykroczenia. Zapis ten wywołał dość wiele kontrowersji. Jednak powiedzmy sobie szczerze - nieformalnie taka zasada była stosowana i dotychczas. Mało tego - może nie każdy wie, gdyż tego typu zapis po raz pierwszy wystąpił w Kodeksie Drogowym - ale granica tolerancji pomiaru regulowana do tej pory przez odrębne ustawy już wynosiła 5 km/h! Tak więc tylko ją podwojono, a nie, jak poddają media, wprowadzono zupełne novum. Ale przypominam, dla chcących wykorzystać ten zapis do maksimum, że art. 129h wejdzie w życie dopiero 1 lipca 2011!

Oddalając się od nowości w przepisach, to w ostatniej notatce zabrakło mi dość ciekawego znaczenia znaku C9, a więc nakazu jazdy z prawej stron znaku. Gdyż oznacza on jednocześnie, że na odcinku drogi obowiązuje też ruch jednokierunkowy. Oczywiście do czasu, gdy skończy się wysepka dzieląca jezdnie. I to interpretuje się dość intuicyjnie. Ale czasami taki znak może wystąpić także po lewej stronie drogi jednojezdniowej. Wówczas już z pamiętaniem, że tym samym droga jest jednokierunkowa, nie jest tak dobrze.

A skoro już przy znakach jesteśmy, to zdecydowana większość ludzi nie potrafi wyjaśnić, dlaczego istnieją znaki C13/16, czyli droga dla pieszych i rowerów, raz z kreską dzielącą w poziomie a raz w pionie. A ma to bardzo istotne znaczenie! Otóż kreska pozioma informuje, iż cała przestrzeń przeznaczona jest do ruchu pieszych i rowerów. Jeśli natomiast występuje kreska pionowa, oznacza to, że chodnik bądź droga została podzielona na dwie części - jedną przeznaczoną dla ruchu pieszych, a drugą dla rowerzystów. I to, która z tych części jest dla kogo określa właśnie wspomniany znak. Niestety widząc często ten znak w rzeczywistości, zupełnie niepasujący do znaków poziomych, to widać, ze nawet wiedza drogowców w tym zakresie jest zerowa.

Informacje o wpisie
Wpis czytano:252 razy
0,05/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (0)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Zobacz inne wpisy

ZobaczOstatnio dodanePodobne

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
Reklama  
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2024 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 17.07.2023 19:35
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw