BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Skomplikowane planowanie, czyli lepsze wrogiem dobrego

wtorek, 21 grudnia 2010

No to się narobiło bałaganu wokół rozkładu jazdy pociągów. A zima dodatkowo komplikuje sprawę. Jak co roku PKP i wszystkie jej zrodzone niepotrzebnie spółki musi nieco powywracać coś, co funkcjonuje.

Oj, pamiętam jeszcze niedawno, jak dojeżdżałem na studia. Swoją drogą, to zdjęcia stacji kolejowej w Opolu dość często goszczą ostatnio w mediach, w kontekście całego zamieszania. Ja miałem tylko jedno bezpośrednie połączenie. Pociąg Szyndzielnia kursował od Bielska-Białej do Wrocławia zatrzymując się w Żorach. Jeden kurs w ciągu dnia tam i z powrotem. Rano na zachód, wieczorem na wschód. Tylko wakacje stanowiły wyjątki, bo dorzucane były inne połączenia. Swoją drogą to chyba był jeden z nielicznych, o ile nie jedyny, pociąg pospieszny, który raczył zatrzymywać się w moim mieście. Stacja Żory - niegdyś wielka stacja węzłowa, dziś - z punktu widzenia pociągów pasażerskich - zaledwie mała stacyjka przelotowa. Dla tych co nie wiedzą, to mianem stacji węzłowej określa się taką, z której wychodzą tory co najmniej w trzech kierunkach, do trzech innych stacji. Żory miały ich aż 4 nie licząc piątego ku zakładom. Zostały tylko 2. Zresztą, jak na całej kolei głównie likwidacje i ograniczenia były "motorem rozwoju" przez ostatnie lata.

No i właśnie nie rozumiem, jak mając znacznie mniejszą liczbę połączeń można mieć takie problemy z rozkładem? A w ogóle - dlaczego wprowadza się nagle rewolucję w rozkładach? Po co zmieniać coś, co do tej pory funkcjonowało? Czy nie można ewentualnie tu dołożyć, tam usunąć, tam przełożyć lub zmodyfikować trasę w ciągu całego roku? Tak jednorazowo, dla co najwyżej kilku połączeń. Dostosowywać na bieżąco do wymagań i potrzeb. Czy nie można właśnie tak pozwolić, by rozkład żył własnym życiem spokojnie ewoluującym i adaptującym się do zmieniającego zapotrzebowania? Czy nie można po prostu delikatnie ulepszać coś, co funkcjonuje, zamiast wywracać wszystko do góry nogami?

Swoją drogą podobnie niezrozumiałe dla mnie zawsze były plany zajęć jeszcze w szkole. Wszak ramy programu nigdy nie zmieniały się tak radykalnie, nie zwiększała się i nie zmniejszała co roku liczba klas. Więc dlaczego co pół roku plan zajęć zawsze musiał być wielką, wyczekiwaną niespodzianką? Czy nie można było stworzyć raz funkcjonującego planu i dostosowywać go co najwyżej raz na rok do zmieniających się warunków? A tak - zawsze wielki bałagan. I nie pomagały nawet programy komputerowe, które wspomagają tworzenie i optymalne wykorzystanie układów. A to nauczyciel miał dwie lekcje jednocześnie, a to do sali przypisano dwie klasy uczniów. Jak to było możliwe? Nie wiem, ale wiem, że wielka sztuka układania planu często w ostatniej chwili zawsze kończyła się dwoma tygodniami zamieszania i nanoszenia poprawek. A wszystko w imię "poprawienia", jak to ma co roku miejsce na kolei. Tylko, że ktoś, kto zbiera za to niezłą kasę, zapomina, że satis est satius.

Informacje o wpisie
Powiązane linki:Wróć
[Komentarze] | Share Podziel się
Wpis czytano:31 razy
0,01/dzień
Ocena wpisu:
brak
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Pozostałe wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
środa, 3 kwietnia 2019Elektrownia atomowa znów na tapecie
Tematyka: ekologia, ekonomia, elektroenergetyka, państwo, pieniądze, polityka
100 (0,74/d)
niedziela, 14 października 2018Przekraczalna linia ciągła?
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
153 (0,50/d)
środa, 15 sierpnia 2018Przepisy drogowe - znane, nieznane - część XV - Wszystko o odstępach od innych pojazdów
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
73 (0,20/d)
wtorek, 31 lipca 2018Mistrzowie prostej, zakręty mistrzów...
Tematyka: bezpieczeństwo, drogi, przepisy, ruch drogowy, technika jazdy
63 (0,17/d)
sobota, 31 marca 2018Strefy wolne od smogu
Tematyka: kodeks drogowy, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy, smog
157 (0,31/d)
piątek, 2 lutego 2018O nocnej taryfie na prąd do ogrzewania
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, smog, środowisko
265 (0,47/d)
sobota, 28 października 2017Obowiązkowe ograniczniki prędkości w samochodach
Tematyka: drogi, motoryzacja, przepisy, ruch drogowy
198 (0,30/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 2 lutego 2014Bój o podręczniki
Tematyka: doświadczenie, edukacja, ekologia, ekonomia, nauka, pieniądze, postęp, szkolnictwo
106 (0,05/d)
niedziela, 12 maja 2013Pseudoekologia i przepisy ruchu drogowego
Tematyka: bezpieczeństwo, ekologia, ekonomia, motoryzacja, pieniądze, podatki, przepisy, ruch drogowy, środowisko, transport, zdrowie
98 (0,04/d)
sobota, 17 listopada 2012Wyznawcy polityki nienawiści
Tematyka: człowiek, inteligencja, katastrofa, ludzie, media, nienawiść, oszustwo, państwo, polityka, społeczeństwo, strach, szkolnictwo, zawiść, zło
100 (0,04/d)
czwartek, 11 października 2012Nauczyciel - zawód podwyższonego ryzyka?
Tematyka: bezpieczeństwo, praca, prawo, ryzyko, szkolnictwo, życie
54 (0,02/d)
wtorek, 8 maja 2012Jak nauczyli mnie lenistwa
Tematyka: matematyka, nauka, szkolnictwo
44 (0,02/d)
niedziela, 4 marca 2012Kolejna katastrofa kolejowa - pod Szczekocinami
Tematyka: katastrofa, kolej, media, przepisy, tragedia, transport, wypadek
2 446 (0,90/d)
niedziela, 22 stycznia 2012Protesty przeciwko wysokim cenom paliw - tak, ale z głową!
Tematyka: ekologia, ekonomia, głupota, motoryzacja, państwo, transport
182 (0,07/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
Helion.pl  
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2019 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 4.08.2018 16:56
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw