BLOG

Subskrybuj kanał blogu

KatalogiWpisAchronologicznyTematycznyPoczytnościPopularnościOcen

Mit tajemnicznego samoczynnego przyspieszania samochodów czyli jak nie tracić głowy i zatrzymać pojazd w krytycznej sytuacji

środa, 15 września 2010
Tematyka: motoryzacja, nauka, niewiedza

Kilka dni temu znów media obiegła informacja o wypadku, którego sprawcą jakoby był... samochód! Na szczęście nasze samochody w większości jeszcze są prostymi, mechanicznymi konstrukcjami, gdzie prawdziwe samoczynne przyspieszenia nie są prawie w ogóle możliwe. A w niedalekiej przyszłości nawet systemy hamulcowe nigdy nie zostaną pozbawione fizycznego sprzężenia pedału z układem hamulcowym przy kołach.

Skąd więc te mity? A no podobnie jak w większości przypadków, strach ma wielkie oczy. Będąc pod wpływem silnych emocji ludzie potrafią wymyślać niestworzone historie. To stąd biorą się opowieści o duchach, UFO i tym podobnych zjawiskach, które są tylko wymysłem wyobraźni, która próbuje ukryć niewiedzę człowieka o czymś. Łatwiej opowiedzieć i wytłumaczyć coś, czego nie rozumiemy, budując barwne, fikcyjne, choć wiarygodne opowiadanie, niż powiedzieć "nie rozumiem" i próbować dociekać wyjaśnienia tego, co zaszło.

Zaczęło się od samoczynnie przyspieszających samochodów marki Toyota. Wadą okazał się blokujący pedał gazu... Żeby było śmieszniej - blokował się on najczęściej o dywanik o niewłaściwej długości. Takiego zjawiska można łatwo doświadczyć w każdym samochodzie - wystarczy kupić dość sztywny, gruby dywanik, którego długość będzie tak dopasowana, że wciśnięty do oporu pedał gazu idealnie pokryje się swoim kantem z krańcem dywanika. Zablokowanie gwarantowane. A wystarczy nieco słabsza sprężyna odbijająca, by tak już pozostał ten pedał. Ot całe tajemnicze zjawisko. Swoją drogą to samo może stać się ze sprzęgłem ;) Pedał hamulca najczęściej nie dochodzi do samej podłogi.

Jest jeszcze i inne wyjaśnienie, którego sam byłem niejednokrotnie świadkiem. Jedno z takich zajść miało miejsce gdy mieszkałem w Opolu. I w jakimś tam małym udziale także sprawcą. Otóż przechodziłem sobie przez przejście dla pieszych. Samochód zatrzymał się przed przejściem będąc ustawionym dokładnie między nim a skrzyżowaniem. W tym momencie jadący w przeciwną stronę a skręcający w lewo pojazd ruszył. Jako, że nie przewidział najwidoczniej zatrzymania się auta jadącego z przeciwka - ściął pięknie swój skręt tak, że zahaczył bokiem o stojący i przepuszczający mnie pojazd. I pewnie wielkiej tragedii by nie było, gdyby po prostu się zatrzymał. Lecz zamiast tego było słychać potężny ryk silnika na maksymalnych obrotach. Starszy kierowca najzwyczajniej w świecie wysprzęglił silnik, lecz zamiast nacisnąć hamulec - deptał do oporu pedał gazu. W połączeniu ze znacznym wzniesieniem skończyło się to, że przerysował sobie calutki bok samochodu, a stojącemu urwał zderzak. I to wszystko przy prędkości może z 5km/h. Pewnie powiedział, że samochód sam przyspieszył. ;)

Domyślam się, że podobnie było w ostatnim wypadku, jaki odbił się głośnym echem w mediach. Starszy mężczyzna wjechał w grupę ludzi wychodzących z kościoła. Za przyczynę uznano awarię pojazdu. Lecz nie chce mi się wierzyć, by stracił on zarówno hamulec zasadniczy jak i pomocniczy w jednej chwili. Najzwyczajniej w świecie musiał pomylić pedały hamulca i gazu!

Sam widziałem, jak podczas nauki jazdy współucząca się ze mną myliła hamulec z gazem. I idę o zakład, że gro wypadków spowodowanych było właśnie taką pomyłką. Ot, cała filozofia mitycznych potworów, które rozpędzają się bez naszej kontroli.

A przecież wystarczy nie popadać w panikę. Po pierwsze zasadniczy układ hamulcowy jest tak silny, że bez problemu jest w stanie zablokować koła i zdusić silnik. Szczególnie, gdy ten pracuje na wysokich obrotach, kiedy to ciśnienie spalin doskonale wspomaga hamowanie. Więc w każdej sytuacji wystarczy tylko nacisnąć na hamulec i po krzyku. Choćby pedał gazu w tym samym czasie był wciśnięty do oporu - silnik nie da rady pokonać siły hamulców. Proponuję ciekawskim mały test - ruszamy na pierwszym biegu i lewą nogą naciskamy na hamulec (byle nie, gdy ktoś jedzie za nami! ;) ). Jeśli ktoś nie zdusił silnika - niech lepiej uda się do mechanika. A przecież na pierwszym biegu się nie jeździ. A właśnie tam moc silnika w największym stopniu przekazana jest na koła. Jeśli przy pierwszym biegu zdusimy silnik bez problemu, to na czwartym czy piątym taki manewr to pikuś.

No ale załóżmy, że z jakiegoś dziwnego powodu hamowanie nie jest możliwe. Mamy za to drugą broń - wystarczy odciąć zapłon. Przekręcamy kluczyk, gasimy silnik i gotowe. Oczywiście tylko o jedną pozycję, gdyż w przeciwnym wypadku uruchomimy blokadę układu kierowniczego! Opór wyłączonego silnika może za szybko nas nie wyhamuje, ale na pewno nie będziemy przyspieszać.

Mało tego. Jeśli dysponujemy samochodem z ręczną skrzynią biegów, jakich w Polsce jest większość, to wystarczy wysprzęglić silnik i choćby ten pławił się w paliwie to w żaden sposób nie spowoduje przyspieszenia. Wtedy tylko wystarczy posiłkować się hamulcem ręcznym i wkrótce pojazd też się zatrzyma. Nie wiem, czy da się to zrobić w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, gdyż bodajże tam bez zatrzymania nie ma możliwości ustawienia biegu jałowego. Jeśli ktoś ma ten wynalazek - niech podzieli się informacją!

Jak więc widać są trzy sposoby na unieruchomienie pojazdu w sytuacji, gdy układ napędowy odmawia współpracy i gna do przodu wbrew naszej woli. Wystarczy tylko nie wpadać w panikę i mądrze zareagować. A także nie mylić pedałów ;) Ale to każdy kierowca powinien mieć we krwi... Gorzej, jak ktoś wyjeżdża samochodem tylko w niedzielę do kościoła oddalonego o 2km od domu i nie tylko myli hamulec z gazem, lecz na dodatek panika uniemożliwia mu jakikolwiek skręt kierownicą o poprawieniu swego błędu ułożenia nogi nie wspominając (lub nie używając lewej, gdy np prawa utknie między pedałem a ścianką).

Informacje o wpisie
Wpis czytano:209 razy
0,05/dzień
Ocena wpisu:
6,00 (2 oceniających)
(Kliknij właściwą gwiazdkę, by oddać głos)

Wróć

Komentarze (0)


Ładowanie komentarzy... Trwa ładowanie komentarzy...

Ostatnie wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
niedziela, 20 listopada 2022Czy potrafimy wyliczyć czas wschodu i zachodu słońca?
Tematyka: czas, fizyka, geografia, kosmos, matematyka, nauka, wszechświat, zmysły
10 (0,88/d)
wtorek, 11 października 2022Nie znasz dnia...
Tematyka: bezpieczeństwo, wypadek, życie
48 (0,94/d)
środa, 21 września 2022Przepisy drogowe - znane nieznane - nowości 2022
Tematyka: drogi, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy
30 (0,42/d)
sobota, 3 września 2022Rewolucja w przepisach ruchu drogowego i karaniu
Tematyka: bezpieczeństwo, kodeks drogowy, prawo, przepisy, ruch drogowy, wypadek
24 (0,27/d)
piątek, 15 lipca 2022Czy da się dużo oszczędzić na ogrzewaniu zmniejszając temperaturę na noc?
Tematyka: ciepło, ekologia, energetyka, komfort, nauka, temperatura
62 (0,45/d)

Podobne wpisy

DataTytuł wpisuCzytańOcena
czwartek, 4 czerwca 2015Mądre samochody? Głupi sprzedawcy!
Tematyka: bezpieczeństwo, doświadczenie, drogi, fizyka, komputery, kontrola, motoryzacja, niewiedza, postęp
94 (0,03/d)
piątek, 6 stycznia 2012Święto Trzech Króli czyli nasza wiedza o historii
Tematyka: czas, historia, nauka, niewiedza, pisanie, wiedza
144 (0,04/d)
środa, 8 czerwca 2011O czym to ja miałem...
Tematyka: człowiek, elektronika, informatyka, ludzie, matematyka, nauka, niewiedza, pamięć, postęp, społeczeństwo, wiedza
76 (0,02/d)
wtorek, 17 maja 2011Kiedy nastąpi koniec świata?
Tematyka: fizyka, geografia, nauka, niewiedza, tragedia, życie
341 (0,08/d)
czwartek, 27 stycznia 2011Chcemy badać kosmos, nie znamy samych siebie...
Tematyka: nauka, niewiedza, zdrowie
53 (0,01/d)
sobota, 4 września 2010Pseudoekologia - część druga (samochody z napędem elektrycznym a ekologia)
Tematyka: ekologia, elektroenergetyka, fizyka, motoryzacja, nauka
306 (0,07/d)
poniedziałek, 19 lipca 2010Drogowa myśl inżynieryjna
Tematyka: drogi, humor, motoryzacja, nauka, ruch drogowy
107 (0,02/d)

Strona istnieje od 25.01.2001
Ta strona używa plików Cookie.
Korzystając z niej wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych a zakresie podanym w Polityce Prywatności.
 
archive To tylko kopia strony wykonana przez robota internetowego! Aby wyświetlić aktualną zawartość przejdź do strony.

Optymalizowane dla przeglądarki Firefox
© Copyright 2001-2022 Dawid Najgiebauer. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Ostatnia aktualizacja podstrony: 10.10.2021 20:45
Wszystkie czasy dla strefy czasowej: Europe/Warsaw